Skip to main content

Siapa yang paling kuat memerangi Shaikhul Islam Ibn Taimiyyah rhm?

Siapakah yg paling kuat memerangi Ibn Taimiyyah rhm?

1. Fuqaha' dan qudhah.
    Mereka ( para muqallid)  melihat Ibn Taimiyyah rhm telah keluar drp qaul² imam² mazhab mereka. Khususnya dlm masalah hukum talaq yg tak pernah difatwakan pd zaman tersebut. Ibn Taimiyyah berfatwa jika yg melafazkan talaq dgn niat sumpah, tidak jatuh talaq. Begitu juga dgn masalah talaq tiga yg dilafazkan 3 talaq sekaligus, bagi beliau hanya jatuh talaq satu. Akibatnya Ibn Taimiyyah merengkok dlm penjara.

2. Ahlul Kalam
    Ibn Taimiyyah rhm amat menekankan keperluan kembali kpd aqidah salaf. Beliau berjaya menjawab segala syubuhat ahlul kalam. Ahlul kalam tidak berpuas hati dan mula mereka² berbagai perihal yg tidak benar tentangnya. Mereka menghasut para pemerintah dan berbohong tentangnya. Akibatnya beliau di seksa.

3. Shiah
    Golongan ini paling kuat membenci Ibn Taimiyyah krn beliau banyak mengkritik mereka dlm kitab beliau Minhaj as Sunnah.

4. Ahli Tasawwuf
    Pertikaian golongan ini amat berleretan sehingga Ibn Taimiyyah diseksa dgn teruk. Dua tokoh sufi yg paling kuat menentang beliau ialah Abu Nasr al Manbaji ( wafat 719 H) dan Ibn Ata'illah as Sakandari ( wafat 809H) krn Ibn Taimiyyah telah menerangkan tentang kesesatan Ibn Arabi dan kekufurannya.

Kesimpulannya, kesemua penentangan ini adalah berpunca drp ketaksuban, taqlid, hawa nafsu dan hasad.  Sama sahaja sptmana yg dilakukan juga oleh pembenci Ibn Taimiyyah iaitu Dr Saed Fudah dlm kitabnya Al Kashif.

( Saya ringkaskan drp petikan kitab:
Fathul 'al 'Aliyy al Kabir Fi Radd 'ala Sohibul Kaashif As Saghir). Kitab ini adalah jawapan balas kpd Dr Saed Fudah yg memfitnah Ibn Taimiyyah.

Comments

Popular posts from this blog

Biodata ringkas imam-imam mazhab yang 4.

ABU HANIFAH rhm. ( 80- 150 H ) Abu Hanifah  ( ابو حنيفه ) atau nama sebenar beliau  Nukman bin Thabit  ( نعمان ن ثابت ) dilahirkan pada 80 Hijrah bersamaan 699 Masihi dalam sebuah kampung bernama Anbar di  Kufah ,  Iraq  ketika zaman pemerintahan Khalifah  Abdul Malik bin Marwan . Beliau berasal dari keturunan  Parsi  dan merupakan ulama terkenal Islam yang mengasaskan  Mazhab Hanafi . Gelaran beliau sebagai “Abu Hanifah” diambil kerana beliau sentiasa membawa dakwat ke mana sahaja beliau pergi untuk mencatat ilmu yang dicari. Beliau juga mendapat gelaran Abu Hanifah kerana mempunyai seorang anak bernama Hanifah dan Hanifah juga bermaksud cenderung agama. Beliau terkenal dengan sifatnya yang suka menghulurkan bantuan kepada sesiapa sahaja yang memerlukan bantuannya dan rajin berusaha serta mempunyai cita-cita yang tinggi dalam hidupnya. Beliau juga sangat menghormati guru-gurunya sehinggakan sering memberi hadiah kepada guru-gurunya dan guru-guru yang mengajar anaknya. Beliau pernah
Kisah benar . Ismail Kerbau...Semoga Allah mengampuninya... Dia pernah digeruni suatu ketika dahulu... Disebut² kejahatannya. Tapi, org kampung menghormatinya kerana sikapnya yang suka membantu org dlm kesusahan. Semasa aku masih belajar di pondok Bukit Besar, setiap malam aku dan rakan2ku akan diam2 menyusup ke dlm kebun getah utk mendalami ilmu persilatan Ismail Kerbau. Malam pertama ketika aku mula merisik kawasan Ismail Kerbau melatih anak2 muda kampung ilmu persilatan, aku dan kawanku (Mat Arab) bersembunyi di sebalik semak lalang supaya tidak disedari oleh Ismail Kerbau. Kami sampai lebih awal supaya kehadiran kami tak dihidu oleh Ismail Kerbau. Ketika kami sampai, kelihatan beberapa anak muda kampung sedang berlatih sesama mereka ilmu persilatan mereka dlm kepekatan malam. Hanya ada satu lampu mentol utk menerangkan gelanggang silat ini. Setelah mendapat tempat yg sesuai utk intipan, kami berdua pun meniarap di celah² semak samun itu. Kira² 10 minit, kedengaran dar

Aliran-aliran Pemikiran dalam Islam

Aliran-aliran pemikiran dalam Islam. Muktazilah Muktazilah  (bahasa Arab: المعتزلة al-mu`tazilah) adalah satu dari cabang pemikiran dalam  Islam  yang terkenal dengan sifat  rasional  dan  liberal . Ciri utama yang membezakan pemikiran ini dari pemikiran teologi Islam lainnya adalah pandangannya yang lebih banyak menggunakan dalil 'aqliah (akal) sehingga sering disebut sebagai aliran rasionalis Islam.  Perkataan Muktazilah berasal dari bahasa Arab إعتزل (iʿtazala) yang bermaksud "meninggalkan", "menjauhkan diri". Sejarah perkembangan. Pemikiran Muktazilah mula bertapak pada kurun kelapan Masehi (abad kedua hijrah) di  Basrah ,  Iraq , apabila  Wasil ibn Ata  meninggalkan kelas pembelajaran  Hasan al-Basri selepas berselisih faham mengenai isu  Al-Manzilah bayna al-Manzilatayn  (akan diterangkan kemudian). Beliau dan pengikutnya termasuk  Amr ibn Ubayd  kemudiannya dilabelkan sebagai Muktazili/Mu'tazili. Golongan ini juga menggelar diri m