Skip to main content

Anekdot Bahasa Orang Utara

Meghuah.

"Nak pi mana tu gaduh sangat tu pak Din? Singgah la dulu, makan ayaq kopi..!!!"  Leh Curut menjerit dari beranda usangnya apabila melihat Din Bunga melintas laju di hadapan rumahnya.


"Ohh. Ada orang ka.. ingat tak dak sapa tadi.." balas Din Bunga sambil membuat pusingan U dan berkayuh ke rumah Leh Curut.


"Awat nampak gaduh sangat tu?" tanya Leh Curut mengulang soalan tadi yang belum dijawab.


"Leh..nak tumpang telaga hang sat. Rasa nak meghuah kencin tak dan² dah ni.."


"Pi la belakang tu..baik² sikit. Telaga aku tak dak koq. Aku pasang pagaq buluh ja.. Timba upih tu ada aku sangkut ataih pelenggaq tepi telaga tu" Leh Curut mempelawa dengan senang hati.


Setelah beberapa ketika, Din Bunga pun datang dengan wajah kelegaan.


"Hamboih..lega aih. Mujoq hang tegoq, aku dok segheyau tak dan sampai rumah ja tadi" kata Din Bunga dengan penuh kelegaan.


"Sabit pun nampak deraih sangat..hahaha. Tak pa..tak pa.. mai duk sini makan ayaq dulu. Ni roti pat sagi ada lagi, cicah kopi.." pelawa Leh Curut sambil menghulur secawan kopi O  yang masih panas serta pinggan berisi biskut empat segi.


"Hamboih sedap aih ayaq kopi hang. Hang beli ka tumbuk seniri?"


"Tumbuk seniri la Din ooii.. beli bukan nak dapat sedap lagu ni.."


"Patut la sedap sangat.. rajin hang no.."


"Orang betina aku la dok gaduh nak makan kopi tumbuk, makan kopi beli dia kata tak sedap".


"Mujoq la dia dapat laki rajin macam hang.. kena dapat jenis baloq liat ka, peroghoih ka, hmm.. pakai tak merasa la..hahaha".


"Layan pi la tekoh² rajin. Bukan selalu pun"


"Jom la Leh, aku nak beralah dulu. Terima kasih la no semawa aku makan kopi rumah hang. Sedap.." kata Din Bunga sambil menuruni tangga kayu menuju ke basikal tuanya.


"Baik2.. sama².. mai lain la no"..


"InsyaAllah.. assalamualaikum.."


"Wa alaikumussalam.. baik² kayuh gerek tu"


"InsyaAllah..".



 Haruan.

 

“Awat dok sengih sorang2 tu?” tanya Mat Poreh yang kehairanan melihat Atan Sengau yang tersengih sambil menongkat dagu menanti umpannya dimakan ikan.

 

“Dak aihh.. aku dok teringat ni.. zaman kita la ni.. nak meghuah kencin berak pun kena bayaq.. hahaha” jawab Atan Sengau menjelaskan apa yang bermain di fikirannya.

 

“Haa laa.. kena la bayaq beda depa hat gheja situ dok kena cuci sedia-sedia. Depa buat gheja nak cari rezeki” Mat Poreh cuba memberikan logik kenapa bayaran dikenakan jika menggunakan tandas awam yang disediakan oleh pihak kerajaan tempatan.

 

‘Aku tau la yang tu.. Cuma cuba hang pikiaq, kena la satu hari kita lupa bawak duit, hang nak pi meghuah tang mana?”

 

“Alaa.. hang cari belakang pokok “

 

“Tapi macamana kita nak tau yang mana ‘belakang pokok’ dengan ‘depan pokok’?, depan belakang kan sama jaa!!” tiba-tiba soalan di luar kotak keluar dari mulut Atan Sengau.

 

“ Senang ja Atan.. hang tengok tang mana orang menguah kencin, tang tu la ‘belakang  pokok’, mana ada orang meghuah ‘depan pokok’!!!” jawab Mat Poreh dengan muka selamba badaknya sambil memasang umpan baru yang telah habis dimakan ikan-ikan kemberas.

 

Atan Sengau merenung wajah Mat Poreh sambil berkata “ Geliga jugak pala hotak hang Mat no.. mentang-mentang hang dulu kerja poreh, tera hang  pasai ilmu pokok-pokok ni ..!!!”

“Padan la.. sapa suruh hang tanya aku soalan macam tu.. hahaha” Mat Poreh tertawa kecil.

Setelah beberapa ketika mereka berdua terdiam sambil menikmati ketenangan di tebing sungai itu,

 

“Mat..mat.. tuu.. boq hang dok beringgut tu.. hang sentak tengok!!!” kata Atan Sengau sedikit cemas menyuruh Mat Poreh menyentak segera jorannya yang seakan-akan sudah dimakan ikan.

 

Zapp..!! zappp!!!! bunyi tali tangsi Mat Poreh disentak.

 

“Karau Mat.. karau cepat..!!!”

Bersungguh Mat Poreh berusaha mendaratkan tangkapannya. Air berkocak-kocak akibat daripada pertarungan antara Mat Poreh dengan mangsanya.

“Tuu diaa.. Mat..!! rezeki hang betoi. Nala punya besaq.. meghelit!!! lama dah aku tak tengok  ghuan besaq lagu ni” kata Atan Sengau sambil membantu Mat Poreh menaikkan ikan haruan gergasi sebesar peha manusia. Ikan haruan gergasi itu terus menggelepar cuba meloloskan diri, namun Atan Sengau dan Mat Poreh lebih tangkas bertindak dengan memasukkan ikan tersebut ke dalam guni kain yang mereka bawa.

“Alhamdulilah.. rezeki kita Atan” kata Mat Poreh tercungap-cungap dalam kepuasan.

“Perghh.. hanyiaq!!!.. berlendiaqqq..!!! hahaha..” Atan Sengau  ketawa sambil mencium tangannya yang berbau hanyir dan berlendir.

“Nak bawak balik lagu mana ni Mat? Satgi dia kelupoq ataih mutu, mau tunggin kita terjun ban” sambung Atan Sengau memikirkan cara membawa pulang ikan haruan gergasi yang baru mereka naikkan.

“Kita katam dulu kot.. senang sikit” Mat Poreh memberi cadangan.

“Lagi la belemoih satgi.. dengan lendiaq, dengan darah.. eiii.. lece laa.. jom la kita cempung pi la.. tak pa kot” cadang Atan Sengau pula.

Ikan gergasi itu diikat dengan kemas utk mengelakkan ia menggelupur atas motosikal mereka. Mat Poreh naik ke motosikalnya sambil Atan Sengau membonceng di belakang sambil memeluk ikan gergasi yang masih menggelepar.

“Kaih la setat mutu tu..mampoih penat aku dok pelekoh menatang ni “ Atan Sengau sambil memastikan ikan gergasi tadi tidak jatuh.

“Atan..!!!” tiba-tiba suara Mat Poreh kedengaran perlahan..

“Awat ?” Atan Sengau kehairanan.

“Aku rasa uncang umpan lebih yang aku baling dalam sungai tadi tuu...” Mat Poreh memusingkan kepalanya ke belakang memandang wajah Atan Sengau..

Mata Atan Sengau terbeliak macam biji rambutan..

“Huh.. aku kata dah tadi.. kunci mutu jangan dok boh dalam uncang umpan ..!!!!!”.

#



Anak Kampung.

"Mangkit la Man oooiii.. cerah dah nuu.. satgi menghelop² baru hang nak kalut nak pi cari rezeki.. mangkit.mangkit.. lemaih aku tengok hang  dok meghekot lagi dengan kain sentong hang".. awal² pagi lagi radio buruk Mak Biah dah berbunyi.


"Mengantuk la mak.. semalam Man tidoq lambat" jawab Man sambil menarik kain sarungnya yg diguna sebagai selimut.


"Tu aku dok habaq.. jangan dok melewaq sangat malam². Dah mcm kelawaq ja aku tengok hang dgn kawan2 hang tu. Tak dak masa depan.".


"Laa.. kami bukan dok saja mak.. kami tulong Pak Daq pi cari lembu dia hat hilang tu..tumang lembu dia ada orang cabut !!! " Man cuba menerangkan situasinya malam semalam.


"Habih tu? Jumpa dak?"


"Jumpa.. dia dok mengorat lembu Pak Teh Ya hat rumah tepi sungai tu.."


"Haa.. tengok..!!! Lembu pun ada masa depan.. hang tu sampai dah buruk dalam kain pun tak pikiaq nak wak balik menantu kat aku" Mak Biah terus membidas anaknya yang dah bergelar bujang terlajak.


" Adoi..!!!  baguih punya paku mak oiii.. Man bukan tak mau kat orang mak... Orang yg tak mau kat Man. Nak buat lagu mana!!!"


"Macamana orang nak berkenan kat hang.. hang tengok rambut hang tu.. seghegum macam pelesit. Tu baju seluaq hang tu.. seghobeh sedia².. mana la ada pompuan yg mau jantan mcm hang. Depa nak pilih laki pun kena tengok2 jugak !!!" kuliah Mak Biah makin rancak.


" Mak punnn.. agak2 la nak kata kat Man ni.. Man bukan gheja gomen ka, gheja posmen ka.. Man gheja jaga lembu ja kat kampung"


"Tu la hang.. menjawab kemain lagi.. dah lah.. mangkit..mangkit.. mak nak ghibaih seghon hang tu.  Hapak..!!!"


"Esok jangan lupa mak na!!"


"Lupa apa ?!!!"


"Pagi2 mak seterika baju kemeja Man lawa2 na..  siap dengan tai sekali tau.... Man nak pi tengok lembu awai sikit..🤣".


Mak Biah merenung tajam muka Man sambil berbisik dalam hati, "Budak ni aku lupa nak bedong kot kecik2 dulu !!!".

#


Ghemia.

"Tak dak kala lain ka Mat?" rungut Yeh Qurbani sambil membelek² kereta Toyota 'biji kana' yang baru dibeli oleh sahabatnya Mat Ki Bulu.


"Awat tak lawa ka Yeh ?" Mat Ki Bulu merasa sedikit resah dengan rungutan Yeh Qurbani.


"Huh.. kala bijik ghemia..!!!" sambung Yeh Qurbani sambil memeluk tubuhnya. Matanya tajam melihat ke arah kereta baru Mat Ki Bulu.


"Baik lagi la tu.. lain la kalau aku ambik yang kala hijau taik lembu yg hang cadang hari tu.. lagi la huduh.." Mat Ki Bulu cuba mempertahankan tindakannya membeli kereta terpakai daripada sebuah kedai kereta² terpakai.


"Aku rasa la kan.. kereta ni lagi masuk dengan kala kelabu taik anjin..!!! " Yeh Qurbani cuba memberi pendapat dengan gaya seorang profesor .!


"Hang tu semua tak kena aihh, sat taik lembu, sat taik anjin.. semua kaler² taik belaka..!!! ", Mat Ki Bulu semakin tak gemar dengan ulasan Yeh Qurbani.


"Kalau kala hitam taik kambin..?!!!" Yeh Qurbani terus memberi cadangan..


"Arghhh..sudah lahh Yeh..!!! " Mat Ki Bulu terus masuk ke dalam kereta sambil mendengus... " Taik.. taik..taik..!!! Tak habih² dengan 'taik' dia.. phuiii..!!!"


Kereta Toyota 'bijik kana' yang berwarna 'bijik ghemia' itu terus meluncur meninggalkan Yeh Qurbani terkulat² seorang diri.

#


Dresa Kampung.


"Dengaq kata anak Man Bunga jadi dresa kat kg kita" kata Pak Koq Pengkaq sambil mengacau air teh yg masih panas.


"Dresa ka drakula? Pasai aku dok nampak dia dok cucuk ambik darah orang ja kat klinik hari tu" tanya Pak Lah Penat yg inginkan kepastian.


"Tak sama ka dresa dengan drakula?" tanya Pak Koq Pengkaq kerana dia sendiri tidak pasti.


"Hmm.. tak tau la pulak. Mana-mana pun tak baguih budak tu"


"Awat?"


"Budak tu loqlaq. Depa kata kalau hangpa dok gheyau sakit kat dia,  dia nanti balan lagi kot ataih bagi hangpa gheyau lebih. Ghupin tak dan kering elok, dia ghunaih dah!!!"


"Gila aih.. sengheyau aku nak pi kat dia lagu ni " kata Pak Koq Pengkaq sambil mengerutkan dahi.


"Dia syok tengok orang dok beradoi.. hahaha.." ketawa Lah Penat sambil terbatuk-batuk kecil mengawal penyakit penatnya.


"Tak padan dengan Man Bunga, punya la lembut. Anak dia pulak kasaq "


"Pasai tu dia boleh kerja drakula ka dresa ka.. mokalu dok buat nangoi² mcm kita,  bila nak sudah kerja dia" sambung Lah Penat cuba menjustifikasikan tugas anak Man Bunga.


"Sungguh jugak no.. tapi dia bukan dulu pi mengaji kat Amareka ka? Takkan balik jadi dresa ka atau drakula ka? Pelik ngat aih" Pak Koq Pengkaq tiba² keliru.


"Mana aku tau.. hang yg kata dia balik jadi dresa!"


"Aku agak ja..hehehe " kata Pak Koq Pengkaq sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal.


"Aku rasa la kan.. anak dia tu doktot laa.." Lah Penat cuba meneka.


"Hmm.. entah la.. drp dresa, tukaq jadi drakula, paih tu tukaq jadi doktot pulak.. hahaha" 


Mereka berdua ketawa.


Tiba²..


"Assalamualaikum Pak Koq.. Pak Lah.." anak Man Bunga tiba2 muncul entah dari mana..


Pak Lah Penat terkejut dan terus membalas salam.. "waalaikumussalam.. ohh.. tuan drakula.!!!"


Pak Koq Pengkaq hanya mampu membeliakkan mata tepat pada wajah Pak Lah Penat.


Purba.

"Hang ni mulut hebiaq ngat aih" rungut Li Tonggek sambil menghirup kopi yang masih panas.


"Sungguh ni Li ooiii.. Mak Kiah Muncung tu mmg aku kenai sangat, memang dia bela pelesit pun" tegas Paq Misai cuba meyakinkan Li Tonggek.


"Hang tau mana semua ni? Hang bulih nampak ka menatang tu?"


"Lagu ni Li, aku pi rumah Mak Kiah Muncung tu seniri.. aku nampak ada ndoi kecik dia gantung kat alang rumah dia" makin bersungguh Paq Misai.


"Oo.. hang silap tuduh ni. Kalau menatang pelesit ni orang tak gantung ndoi. Jenih gantung ndoi ni hantu raya!" 


"Ohh.. ya ka.. hang tau mana?"


"Hang kenai Mat Purba dak?"


"Awat tak kenai pulak, hari² dok lalu depan rumah aku dengan vespa dia. Dia mot bini dia kat belakang, beruk dia dok kat depan".


"Haa.. cuba hang pi rumah dia.  Nanti hang tengok kat alang rumah dia ada ndoi kecik dok bergayut.. haa.. tu la cara orang bela hantu raya".


"Eeiii.. seram pulak aku hang kata lagu tu.. aku dah la satgi nak balik lalu depan rumah dia. Mau dia kangkang tengah jalan pi rumah aku tu sat lagi, mau lari tak cukup tanah aku sat lagi" Paq Misai dah mula resah.


"Alaa... Senang ja cara dia. Orang tua² cakap, kalau hang nak hantu raya tu ikut cakap hang, waktu dia kangkang tengah jalan tu. Hang tangkap teloq dia.. masa tu dia akan tunduk kat hang.. hang suruh apa pun dia buat". sambung Li Tonggek memberi jalan penyelesaian.


"Gila hang.. hang ingat aku tak takut ka?" 


"Saja la bagitau hang.. kot-kot hang ada hajat apa² yang hang dok teringin lama dah..hahaha " Li Tonggek ketawa terbahak-bahak sambil menghembus asap rokok segerit cap senapang ke muka Paq Misai.


"Haa.. baguih la tu. Hang tau apa aku nak suruh menatang tu buat nanti?" kata Paq Misai sambil memperbetulkan kedudukannya.


"Hang nak suruh dia buat pa?" tanya Li Tonggek yang tiba² ingin menguji kebijaksanaan Paq Misai.


"Aku nak suruh menatang tu pi pijak tulang cenonggeng hang tu bagi luruih balik. Baru la hang jalan tak tonggek² sangat kat orang!!!"  


(Pufffrrr.!!! Bunyi air kopi tersembur dari mulut Li Tonggek!!!).



#


Burung.


" Tobat lahum aih aku tak buat!! .. kalau aku muhong, biaq aku kena panah lintaq !!!" suara Din Toyu makin tinggi.


"Habih tu sapa lagi yang buat? Semua orang nampak hang sorang ja dok keletin tang tu" Aq Toslet masih tak puas hati.


"Senang ja depa kelepiaq mai kat aku. Aku dok pi mai pi mai tang tu pasai kunci mutu aku hilang. Nih wei.... aku.. kalau aku nak balaih burung hang, aku nanti langut belah ataih hang naw akk!!.. ni aku dok meronot bawah meja apa semua ni.. takkan aku mengendap burung hang kot!!! Akai boh kat lutut ka hang ni.." sambung Din Toyu dengan alasan yang semakin masuk akal.


"Habih tu macamana burung aku boleh hilang? Takkan dia sua tangan seniri bukak pintu sangkaq tu?" Aq Toslet masih nak salahkan Din Toyu.


"Hang tanya la burung hang seniri nanti.. huh.. burung seniri pun tak reti jaga" 


"Hang senang la cakap, hang tak dak burung"


"Awat pulak aku tak dak burung, aku pun ada burung macam hang jugak"


"Bila masa hang ada burung? Burung apa hang ada?!!!" Aq Toslet dah kebingungan.


"Ada laa.. sedap ja cakap aku tak dak burung " jawab Din Toyu sambil mencebek mulut dah melangkah pergi meninggalkan Aq Toslet antara marah dan kebingungan.


#


Kawaq.


"Kawaq!! ... Kawaq!!! .. tolong oooi.. kawaq balaih ayam aku..!!! " jerit Li Ayam memecah kesunyian malam.


"Mana kawaq? mana kawaq ??!!" tanya Pak Ya Untut dlm keadaan tercungap-cungap sebagai pelari pecut kampung yg pertama sampai menyahut seruan menangkap pencuri ayam malam itu.


"Aku nampak dia lari kot acaq belakang rumah Pak Lah Curut !! " kata Li Ayam sambil menghalakan lampu picit ke arah dapur rumah Pak Lah Curut.


Tam Jepun dan Mae Jebong baru sampai. Kedua² menggenggam golok ditangan.


"Mana..mana..??!!. Mai kami takek dengan golok bodo ni.. " kata Tam Jepun penuh semangat utk menghabiskan riwayat pencuri ayam di kampung mereka.


"Pelaq punya kawaq.. jangan² kawaq ni jugak yang balaih kambin aku minggu lepaih!!!" kata Mae Jebong penuh kemarahan.


"Jom.. jom. Beletiaq pun tak guna.. kaih la..satgi dia ghuyup lagu tu ja" ajak Li Ayam utk segera mengejar si pencuri ayam.


Mereka berempat mula menjejak si pencuri ayam dalam kegelapan malam.


"Aku rasa dia terjun dalam keleboq ni la.. " kata Pak Ya Untut sambil menunjukkan kesan² tapak kaki dalam lumpur kubang kerbau di tepi kawasan sawah kampung mereka.


" Ni bataih tala ke rumah Chin Taik Pit ni.." sampuk Mae Jebong.


"Eiii.. kalau taik pit..taik pit juga. Ada sekoq dlm kampung cukup la. Haru-biru satu kampung !!" rengus Tam Jepun penuh kemarahan.


"Jom kita pi siasat dulu. Kalau betoi dia yang buat, kita ikat dia kat pokok, kita haria dia ramai-ramai." ajak Pak Ya Untut.


"Jom..!!! ".

#



Belakang pokok.


"Kodok.. aku ghasa menghemang satu macam ja tang ni. Ada hantu ka?" Usin menggigil satu tubuhnya sambil memegang erat lengan Kodok. Mata Usin liar melihat sekelilingnya.
"Hish.. jangan dok buat mulut hebiaq tang ni. Oghang tak kata lagu tu aih dok dalam hutan" rengus Kodok memberi amaran.
Mereka berdua melangkah berhati-hati meredah belukar yg sukar dalam cahaya yg gelap.
"Kodok..kodok.." kata Usin.
"Eeiiii.. apa lagi??!!" Kodok semakin rimas.
"Aku rasa nak meghuah kencin sat" sambung Usin dengan suara terketar².
"Pulak dah.. dah la mulut hebiaq, besiaq pulak lagi" Kodok merungut.
"Nak buat lagu mana.." suara Usin perlahan mohon simpati.
" Hang pi la pancut belakang pokok besaq depan tu" sambil menunjukkkan jari ke sepohon pokok besar di hadapan mereka.
"Macamana nak tau belakang pokok? Aku nampak sama ja.." kata Usin.
Kodok cuba mengawal kemarahan sambil mengetap giginya..
"Eeiii.. tang mana hang meghuah, tang tu la kira belakang pokok. Hish..!!! Dah la hebiaq, besiaq... bendoi lagi...eeiii.. aku dgn budak ni.. " jerit Kodok sambil mengacah menghayun penampar jepunnya ke muka Usin.
Usin berlari sambil mengengkang akibat terlalu lama menahan kencingnya. Mencari 'belakang'pokok besar..!!!





Comments

Popular posts from this blog

Biodata ringkas imam-imam mazhab yang 4.

ABU HANIFAH rhm. ( 80- 150 H ) Abu Hanifah  ( ابو حنيفه ) atau nama sebenar beliau  Nukman bin Thabit  ( نعمان ن ثابت ) dilahirkan pada 80 Hijrah bersamaan 699 Masihi dalam sebuah kampung bernama Anbar di  Kufah ,  Iraq  ketika zaman pemerintahan Khalifah  Abdul Malik bin Marwan . Beliau berasal dari keturunan  Parsi  dan merupakan ulama terkenal Islam yang mengasaskan  Mazhab Hanafi . Gelaran beliau sebagai “Abu Hanifah” diambil kerana beliau sentiasa membawa dakwat ke mana sahaja beliau pergi untuk mencatat ilmu yang dicari. Beliau juga mendapat gelaran Abu Hanifah kerana mempunyai seorang anak bernama Hanifah dan Hanifah juga bermaksud cenderung agama. Beliau terkenal dengan sifatnya yang suka menghulurkan bantuan kepada sesiapa sahaja yang memerlukan bantuannya dan rajin berusaha serta mempunyai cita-cita yang tinggi dalam hidupnya. Beliau juga sangat menghormati guru-gurunya sehinggakan sering memberi hadiah kepada guru-gurunya dan guru-guru yang mengajar anaknya. Beliau pernah
Kisah benar . Ismail Kerbau...Semoga Allah mengampuninya... Dia pernah digeruni suatu ketika dahulu... Disebut² kejahatannya. Tapi, org kampung menghormatinya kerana sikapnya yang suka membantu org dlm kesusahan. Semasa aku masih belajar di pondok Bukit Besar, setiap malam aku dan rakan2ku akan diam2 menyusup ke dlm kebun getah utk mendalami ilmu persilatan Ismail Kerbau. Malam pertama ketika aku mula merisik kawasan Ismail Kerbau melatih anak2 muda kampung ilmu persilatan, aku dan kawanku (Mat Arab) bersembunyi di sebalik semak lalang supaya tidak disedari oleh Ismail Kerbau. Kami sampai lebih awal supaya kehadiran kami tak dihidu oleh Ismail Kerbau. Ketika kami sampai, kelihatan beberapa anak muda kampung sedang berlatih sesama mereka ilmu persilatan mereka dlm kepekatan malam. Hanya ada satu lampu mentol utk menerangkan gelanggang silat ini. Setelah mendapat tempat yg sesuai utk intipan, kami berdua pun meniarap di celah² semak samun itu. Kira² 10 minit, kedengaran dar

Aliran-aliran Pemikiran dalam Islam

Aliran-aliran pemikiran dalam Islam. Muktazilah Muktazilah  (bahasa Arab: المعتزلة al-mu`tazilah) adalah satu dari cabang pemikiran dalam  Islam  yang terkenal dengan sifat  rasional  dan  liberal . Ciri utama yang membezakan pemikiran ini dari pemikiran teologi Islam lainnya adalah pandangannya yang lebih banyak menggunakan dalil 'aqliah (akal) sehingga sering disebut sebagai aliran rasionalis Islam.  Perkataan Muktazilah berasal dari bahasa Arab إعتزل (iʿtazala) yang bermaksud "meninggalkan", "menjauhkan diri". Sejarah perkembangan. Pemikiran Muktazilah mula bertapak pada kurun kelapan Masehi (abad kedua hijrah) di  Basrah ,  Iraq , apabila  Wasil ibn Ata  meninggalkan kelas pembelajaran  Hasan al-Basri selepas berselisih faham mengenai isu  Al-Manzilah bayna al-Manzilatayn  (akan diterangkan kemudian). Beliau dan pengikutnya termasuk  Amr ibn Ubayd  kemudiannya dilabelkan sebagai Muktazili/Mu'tazili. Golongan ini juga menggelar diri m