Skip to main content

Aku, Yasin dan Tahlil.

 Sewaktu mula2 bergelar ustaz, tinggal pula di kawasan rumah kos rendah, rata² orang kampung.

Balik sahaja dari sekolah, sampai depan rumah, selalunya sudah ada orang menunggu..
"Ustaz.. .malam ni nak minta ustaz tolong jadi tekong yasin dan tahlil"
Apalah daya saya utk tolak undangan spt itu. Apa lagi waktu itu dua kaedah 'Usul fiqh ahlul bid'ah" masih kukuh dlm diri saya iaitu
1)'Perkara baik, apa salahnya'
2) 'Selagi tak ada dalil larangan, tak ada salahnya'.
Mereka yg sudah berpencen mungkin tak ada masalah jika hari2 ada majlis bacaan yasin dan tahlil. Boleh makan percuma hari².. kalau boleh biarlah setiap 3 hari ada orang mati kerana bagi satu kematian akan diadakan majlis yasin dan tahlil 3 malam berturut².
Tetapi bagi seorang pendidik spt saya, malam belum tentu menjadi waktu rehat. Apalagi bagi seorang peminat ilmu, tentulah labih berbaloi dihabiskan malam²nya dengan menelaah kitab2 tafsir, hadis dan sebagainya yg boleh menambahkan ilmu ttg wahyu dan sunnah drp sekadar membaca yasin dan bertahlil hampir setiap malam tetapi jahil intipati al Quran dan hadis.
Jiwa saya tertekan.. sangat tertekan sehingga saya pernah menangis di hadapan arwah isteri saya tempat saya meluahkan rasa sedih saya.
Saya mula mempersoalkan amalan2 seperti ini dalam sudut hati saya
" Betulkah begini cara hidup seorang muslim pada zaman Nabi s.a.w dahulu?
"Adakah nabi s.a.w menghadiri majlis yasin dan tahlil setiap malam seperti saya?"
Dan macam² lagi persoalan berlegar dalam fikiran
Apakan daya, semuanya tak ada jawapan kerana telah menjadi satu trend di kalangan ustaz² dlm masyarakat ini, mesti jadi 'tekong yasin dan tahlil'
Akhirnya saya hanya mampu akur dan biarkan diri di bawa arus selera masyarakat yg lebih cintakan upacara² keramaian berbanding acara keilmuan.
Hari2 saya berusaha menjiwai اهدنا الصراط المستقيم.. bukan sehari dua. malah puluhan tahun. Sehinggalah Allah benar2 tunjukkan jalan tersebut.
Jadi betullah apa yg saya rasa sejak dahulu.. "Takkan Islam ajar macam ni? Bila masa nak faham Al Quran dan hadis kalau hanya dijadikan bacaan2 bagi upacara2 keramaian dan makan2 sahaja? Takkan Islam macam ni kot?!!!".
Kita tak akan faham Al Quran dan hadis jika asyik dengan majlis sambutan berbagai.
Kita hanya akan faham Al Quran dan hadis jika menghabiskan lebih banyak masa kita utk mendalami isi ajarannya.
Yang lain tu semua hanya penipuan, kosmetik dan topeng yg memperdaya orang² bodoh dan malas berfikir.
Tak hairanlah.. tak cukup dgn bid'ah maulidur Rasul, sekarang ada pulak maulid Hassan dan Hussain.
Ini semua kebodohan ahlul bid'ah.

Comments

Popular posts from this blog

Biodata ringkas imam-imam mazhab yang 4.

ABU HANIFAH rhm. ( 80- 150 H ) Abu Hanifah  ( ابو حنيفه ) atau nama sebenar beliau  Nukman bin Thabit  ( نعمان ن ثابت ) dilahirkan pada 80 Hijrah bersamaan 699 Masihi dalam sebuah kampung bernama Anbar di  Kufah ,  Iraq  ketika zaman pemerintahan Khalifah  Abdul Malik bin Marwan . Beliau berasal dari keturunan  Parsi  dan merupakan ulama terkenal Islam yang mengasaskan  Mazhab Hanafi . Gelaran beliau sebagai “Abu Hanifah” diambil kerana beliau sentiasa membawa dakwat ke mana sahaja beliau pergi untuk mencatat ilmu yang dicari. Beliau juga mendapat gelaran Abu Hanifah kerana mempunyai seorang anak bernama Hanifah dan Hanifah juga bermaksud cenderung agama. Beliau terkenal dengan sifatnya yang suka menghulurkan bantuan kepada sesiapa sahaja yang memerlukan bantuannya dan rajin berusaha serta mempunyai cita-cita yang tinggi dalam hidupnya. Beliau juga sangat menghormati guru-gurunya sehinggakan sering memberi hadiah kepada guru-gurunya dan guru-guru yang mengajar anaknya. Beliau pernah
Kisah benar . Ismail Kerbau...Semoga Allah mengampuninya... Dia pernah digeruni suatu ketika dahulu... Disebut² kejahatannya. Tapi, org kampung menghormatinya kerana sikapnya yang suka membantu org dlm kesusahan. Semasa aku masih belajar di pondok Bukit Besar, setiap malam aku dan rakan2ku akan diam2 menyusup ke dlm kebun getah utk mendalami ilmu persilatan Ismail Kerbau. Malam pertama ketika aku mula merisik kawasan Ismail Kerbau melatih anak2 muda kampung ilmu persilatan, aku dan kawanku (Mat Arab) bersembunyi di sebalik semak lalang supaya tidak disedari oleh Ismail Kerbau. Kami sampai lebih awal supaya kehadiran kami tak dihidu oleh Ismail Kerbau. Ketika kami sampai, kelihatan beberapa anak muda kampung sedang berlatih sesama mereka ilmu persilatan mereka dlm kepekatan malam. Hanya ada satu lampu mentol utk menerangkan gelanggang silat ini. Setelah mendapat tempat yg sesuai utk intipan, kami berdua pun meniarap di celah² semak samun itu. Kira² 10 minit, kedengaran dar

Aliran-aliran Pemikiran dalam Islam

Aliran-aliran pemikiran dalam Islam. Muktazilah Muktazilah  (bahasa Arab: المعتزلة al-mu`tazilah) adalah satu dari cabang pemikiran dalam  Islam  yang terkenal dengan sifat  rasional  dan  liberal . Ciri utama yang membezakan pemikiran ini dari pemikiran teologi Islam lainnya adalah pandangannya yang lebih banyak menggunakan dalil 'aqliah (akal) sehingga sering disebut sebagai aliran rasionalis Islam.  Perkataan Muktazilah berasal dari bahasa Arab إعتزل (iʿtazala) yang bermaksud "meninggalkan", "menjauhkan diri". Sejarah perkembangan. Pemikiran Muktazilah mula bertapak pada kurun kelapan Masehi (abad kedua hijrah) di  Basrah ,  Iraq , apabila  Wasil ibn Ata  meninggalkan kelas pembelajaran  Hasan al-Basri selepas berselisih faham mengenai isu  Al-Manzilah bayna al-Manzilatayn  (akan diterangkan kemudian). Beliau dan pengikutnya termasuk  Amr ibn Ubayd  kemudiannya dilabelkan sebagai Muktazili/Mu'tazili. Golongan ini juga menggelar diri m