Skip to main content

Hukum Mengadakan Kenduri Arwah Menurut Kitab-Kitab Klasik



Hukum Mengadakan Kenduri Arwah

   Apabila isu kenduri arwah dibahaskan secara ilmiah, akan kedengaran tuduhan melulu ditujukan kepada pihak yang membawa pendapat yang luar daripada kebiasaan masyarakat dan sebahagian ustaz-ustaz dan tuan-tuan guru. Mereka akan mula menggunakan julukan-julukan yang negatif untuk menggertak dan menakut-nakutkan pihak lawan agar jangan cuba-cuba memberanikan diri mengusik amalan-amalan yang sejak sekian lama diwarisi daripada turun-temurun. Sikap tidak ilmiah ini adalah sebahagian usaha mengekalkan masyarakat dalam kejahilan ciptaan sendiri dan menjaga kepentingan golongan-golongan berkepentingan dengan adanya amalan-amalan ini. Sebenarnya pihak yang membawakan pembaharuan minda ini hanya bertujuan menjaga keaslian agama daripada tokok tambah oleh orang-orang yang tidak bertanggung jawab mengubah rupa bentuk agama menjadi satu rupa bentuk yang pelik dan tidak pernah dikenali oleh tiga generasi awal dalam sejarah Islam. Maka dengan ini saya mengajak para pembaca untuk meneliti tulisan-tulisan berharga yang dipetik terus daripada kitab-kitab lama daripada aliran mazhab As-Syafie sendiri. Semoga sumbangan kecil ini dapat dimanfaatkan dan disebar agar tiada lagi tuduhan melulu kepada pihak yang berniat menjaga keaslian Islam. Berikut ialah beberapa petikan daripada kitab yang sempat saya rujuk dan sebahagian besarnya ada dalam koleksi peribadi saya:

1) Di dalam kitab (اعانة الطالبين) juz. 2 hlm. 146 ada disebut pengharaman kenduri arwah, iaitu:
وَمَا اعْتِيْدَ مِنْ جَعْلِ اَهْلَ الْمَيِّتِ طَعَامًا لِيَدْعُوْ النَّاسَ اِلَيْهِ بِدْعَةٌ مَكْرُوْهَةٌ كَاِجْتِمَاعِهِمْ لِذَلِكَ لِمَا صَحَّ عَنْ جَرِيْرِ قَالَ : عَنْ جَرِيْرِ بْنِ عَبْدِاللهِ قَالَ : كُنَّا نَعُدُّ اْلاِجْتِمَاعَ لاَهْلِ الْمَيِّتِ وَصَنْعُهُمْ الطَّعَامَ مِنَ النِّيَاحَةِ. (رواه الامام احمد وابن ماجه باسناد صحيح).

"Dan apa yang telah menjadi kebiasaan manusia tentang menjemput orang dan menyediakan hidangan makanan oleh keluarga si Mati adalah bid’ah yang dibenci, termasuklah dalam hal ini berkumpul beramai-ramai di rumah keluarga si Mati kerana terdapat hadis sahih dari Jarir bin Abdullah berkata: 

"Kami menganggap berkumpul beramai-ramai (berkenduri arwah) di rumah si Mati dan menyiapkan makanan sebagai ratapan(Diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Ibn majah dengan sanad yang sahih

2) Kitab Idaman Penuntut.

"Adapun menyediakan makanan oleh keluarga si mati dan panggil orang berkumpul makan di rumahnya itu kata Ibn as-Sobbagh dan lain2 ulamak, itu adalah bid'ah yang tidak diharuskan, apa lg kalau digunakan drp harta si mati yg ada hutang atau terlibat dgn hak anak yatim hukumnya haram"
(Hj Abd Ghani bin Hj Yahya. Kitab Idaman Penuntut. m.s 121)


3) Kitab Sabil Al-Muhtadin.


 "Dan makruh lagi bid'ah bagi yang kematian memperbuat makanan yang diserukannya segala manusia atas memakan dia dahulu daripada menanam dia dan kemudian daripadanya seperti yang telah teradat ( dan demikian lagi) makruh lagi bid'ah bagi segala mereka yang diserunya memperkenankan serunya
( As Sheikh Muhammad Arsyad bin Abdullah Al-Banjari. Sabil Al-Muhtadin. m.s 87. Matba'ah Halabiy)

4) Kitab Kasyful Litham.


 "Barang yang dikerjakan oleh ahli mayat daripada mempersembahkan makanan dan berhimpun manusia atasnya dahulu daripada tanam mayat dan kemudian daripadanya dan menyembelih pada kubur dan demikian lagi yang dikerjakan oleh manusia dengan barang yang dinamakan dia dengan kifarah dan daripada dikerjakan wahsyah yakni berhimpun memberi makan awal malam kemudian daripada tanam mayat dan tujuh hari dan dua puluh dan empat puluh dan umpama yang demikian itu seperti yang diperbuat oleh kebanyakan orang itu maka adalah segala yang tersebut itu makruh yang dicela oleh syarak kerana tegah pada syarak
 (Zainul Abidin ibn Muhammad Al-Fatoni. Kasyful Litham 'an As'ilatil Anaam. m.s 85. Matba'ah Halabiy)

5) Kitab Bughyatu At-Tullab.

 


“Dan sunat bagi jiran keluarga mayat dan orang yang berkenalan dengan keluarganya, jikalau bukan jirannya sekalipun, dan segala kerabatnya yang jauh, membawa makan makanan akan orang yang kematian yang mengenyangkan mereka itu pada hari dan malamnya (serta) menyungguh-nyungguh akan mereka itu suruh memakan kerana mereka itu terkadang meninggal akan memakan sebab sangat terkejut hati mereka itu……"





"Dan makruh lagi bid’ah bagi orang kematian memperbuat makanan menserukan (menyerukan) segala manusia atas memakan dia, samada dahulu daripada menanam dia dan kemudian daripadanya seperti yang telah diadatkan kebiasaan manusia. Demikian lagi makruh lagi bid’ah bagi segala orang yang diserukan dia memperkenankan seruannya.”


(As Sheikh Daud bin Abdullah bin Idris Al-Fatoni. Bughyatu at-Tullab. Juzuk 1.  m.s 33-34. Maktabah wa Matba'ah Al-Hadi wa Awladuhu).



6) Kitab Furu' Al-Masa'il.


 "Apakah hukumnya barang yang dikerjakan oleh ahli mayat daripada mempersembahkan makanan berhimpun manusia atasnya dahulu daripada ditanam mayat dan kemudia daripadanya dan menyembelih pada kubur dan demikian lagi yang dikerjakan manusia dengan barang yang dinamakan dia dengan kifarah dan daripada dikerjakan wahsyah yakni berhimpun memberi makan awal malam kemnudia daripada ditanam mayat dan tujuh harinya dan dua puluh dan empat puluh dan umpama yang demikian itu haramkah atau makruh atau harus ( maka dijawabnya) maka adalah segala yang tersebut itu makruh yang dicela pada syarak kerana tegah pada syarak"
(Sheikh Daud bin  Abdullah Fatoni. Furu' Al-Masa'il. m.s 182-183. Maktabah wa Matba'ah Muhammad Al-Hadi wa Auladuhu).


7) Kitab Bahrul Mazi.


"Dan berkata Sohibus Syamil dan lainnya, adapun bermasak ahli mayat akan makanan dan dihimpunnya orang-orang memakannya maka kerja itu tiada dinaqal daripadanya suatu. Maka ialah bid'ah yang tiada elok. Ini kalam sohibus Syamil. Dan mengambil dalil ia dengan hadis Jarir bin Abdullah r.a katanya :


كنا نعد الاجتماع الى اهل الميت وصنيعة الطعام بعد دفنه من النياحة

"adalah kami bilang dan kami kirakan berhimpun orang-orang kepada ahli mayat dan berhimpun memperbuat makanan kemudian daripada tanamnya ialah daripada bilangan ratap-ratapan meriwayatkan dia oleh Ahmad bin Hanbal dan Ibn Majah dengan isnad yang sahih".

(Sheikh Muhammad Idris Al-Marbawi. Bahrul Mazi. Juz.7. m.s 130. Percetakan Nahdi)


Dengan sumbangan kecil ini, harapan saya tiada lagi tuduhan melulu kononnya ada pihak yang sengaja membid'ahkan amalan-amalan dalam masyarakat dan bertujuan memecah -belahkan  Mereka yang membid'ahkan amalan ini ialah para ulama' yang menjadi rujukan kita bersama.
 

Wallahu Taala A'lam.

Reejal.





__________________________________________________________________________

*Bacaan tambahan.

HUKUM KENDURI SELEPAS KEMATIAN MENURUT BEKAS MUFTI MEKAH YANG BERMAZHAB ASY-SYAFI'I.
Al-Mufti Ahmad bin Zaini Dahlan رحمه الله menjawab soalan berkaitan:
نعم ما يفعله الناس من الاجتماع عند أهل الميت وصنع الطعام من البدع المنكرة التي يثاب على منعها والي الأمر...
Benar. Apa yang dilakukan oleh orang ramai iaitu berkumpul bersama keluarga si mati dan (keluarga si mati) membuat makanan termasuk bid’ah yang mungkar yang mana diberi pahala ke atas pemerintah yang membanterasnya…
Beliau menukilkan perkataan Al-Imam Ibnu Hajar Al-Haitami حفظه الله:
وما اعتيد من جعل أهل الميت طعاما ليدعوا الناس إليه بدعة مكروهة...
Apa yang dibiasakan iaitu keluarga si mati membuat makanan untuk menjemput orang kepadanya adalah bid’ah yang dibenci…
Beliau juga menukilkan daripada kitab الحاشية العلامة الجمل على شرح المنهج:
ومن البدع المنكرة والمكروه فعلها ما يفعله الناس من الوحشة والجمع والأربعين بل كل ذلك حرام إن كان من مال محجور أو من ميت عليه دين أو يترتب عليه ضرر أو نحو ذلك...
Termasuk bid’ah-bid’ah yang mungkar dan makruh perbuatannya adalah apa yang dilakukan oleh orang ramai iaitu kemurungan, berkumpul (rumah si mati), (berkumpul membuat kenduri) pada hari keempat puluh. Bahkan kesemua ini haram sekiranya dilakukan daripada harta yang dilarang, daripada harta si mati yang mempunyai hutang, sesuatu yang boleh mengakibatkan kemudharatan atau seumpama itu…
Al-Mufti رحمه الله berkata lagi:
ولا شك أن منع الناس من هذه البدعة المنكرة في إحياء للسنة وإماتة للبدعة وفتح لكثير من أبواب الخير وغلق لكثير من أبواب الشر فإن الناس يتكلفون تكلفا كثيرا يؤدي إلى أن يكون ذلك الصنع محرما والله سبحانه وتعالى أعلم
Tidak syak lagi bahawasanya melarang orang ramai daripada bid’ah yang mungkar ini dapat menghidupkan sunnah dan mematikan bid’ah. Dapat juga membuka banyak pintu-pintu kebaikan dan menutup pintu-pintu keburukan. Sesungguhnya ramai orang yang suka berlebih-lebihan dalam bersusah payah sehingga perbuatan tersebut boleh menjadi haram. Allaah Subhaanahu wa Ta’aala lebih mengetahui.
Rujukan:
حاشية إعانة الطالبين للشيخ أبو بكر عثمان بن محمد شطا الدمياطي في المجلد الثاني صفحة ۲٥٠-۲٥١ دار الحديث القاهرة الطبعة الأولى ١٤٣٤ه/۲٠١٣م

(Sumber:Fb Mohamad Ridzuan Ishak
 https://www.facebook.com/profile.php?id=100000922120929&hc_ref=ARTotGvUOr2D0pasR1yQ_PRadnvbFG3V5zjgzzXKzPrIawOP-4R5wIol3-WwL7ppg60



Comments

  1. Kebanyakan hukum yang diberikan adalah makruh, maknanya tidak haram, lebih baik ditinggalkan,
    Yang makruh, berkumpul menunggu makanan, kalau aktiviti lain, tidak dinyatakan, seperti tahlil arwah dll

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Biodata ringkas imam-imam mazhab yang 4.

ABU HANIFAH rhm. ( 80- 150 H ) Abu Hanifah  ( ابو حنيفه ) atau nama sebenar beliau  Nukman bin Thabit  ( نعمان ن ثابت ) dilahirkan pada 80 Hijrah bersamaan 699 Masihi dalam sebuah kampung bernama Anbar di  Kufah ,  Iraq  ketika zaman pemerintahan Khalifah  Abdul Malik bin Marwan . Beliau berasal dari keturunan  Parsi  dan merupakan ulama terkenal Islam yang mengasaskan  Mazhab Hanafi . Gelaran beliau sebagai “Abu Hanifah” diambil kerana beliau sentiasa membawa dakwat ke mana sahaja beliau pergi untuk mencatat ilmu yang dicari. Beliau juga mendapat gelaran Abu Hanifah kerana mempunyai seorang anak bernama Hanifah dan Hanifah juga bermaksud cenderung agama. Beliau terkenal dengan sifatnya yang suka menghulurkan bantuan kepada sesiapa sahaja yang memerlukan bantuannya dan rajin berusaha serta mempunyai cita-cita yang tinggi dalam hidupnya. Beliau juga sangat menghormati guru-gurunya sehinggakan sering memberi hadiah kepada guru-gurunya dan guru-guru yang mengajar anaknya. Beliau pernah
Kisah benar . Ismail Kerbau...Semoga Allah mengampuninya... Dia pernah digeruni suatu ketika dahulu... Disebut² kejahatannya. Tapi, org kampung menghormatinya kerana sikapnya yang suka membantu org dlm kesusahan. Semasa aku masih belajar di pondok Bukit Besar, setiap malam aku dan rakan2ku akan diam2 menyusup ke dlm kebun getah utk mendalami ilmu persilatan Ismail Kerbau. Malam pertama ketika aku mula merisik kawasan Ismail Kerbau melatih anak2 muda kampung ilmu persilatan, aku dan kawanku (Mat Arab) bersembunyi di sebalik semak lalang supaya tidak disedari oleh Ismail Kerbau. Kami sampai lebih awal supaya kehadiran kami tak dihidu oleh Ismail Kerbau. Ketika kami sampai, kelihatan beberapa anak muda kampung sedang berlatih sesama mereka ilmu persilatan mereka dlm kepekatan malam. Hanya ada satu lampu mentol utk menerangkan gelanggang silat ini. Setelah mendapat tempat yg sesuai utk intipan, kami berdua pun meniarap di celah² semak samun itu. Kira² 10 minit, kedengaran dar

Aliran-aliran Pemikiran dalam Islam

Aliran-aliran pemikiran dalam Islam. Muktazilah Muktazilah  (bahasa Arab: المعتزلة al-mu`tazilah) adalah satu dari cabang pemikiran dalam  Islam  yang terkenal dengan sifat  rasional  dan  liberal . Ciri utama yang membezakan pemikiran ini dari pemikiran teologi Islam lainnya adalah pandangannya yang lebih banyak menggunakan dalil 'aqliah (akal) sehingga sering disebut sebagai aliran rasionalis Islam.  Perkataan Muktazilah berasal dari bahasa Arab إعتزل (iʿtazala) yang bermaksud "meninggalkan", "menjauhkan diri". Sejarah perkembangan. Pemikiran Muktazilah mula bertapak pada kurun kelapan Masehi (abad kedua hijrah) di  Basrah ,  Iraq , apabila  Wasil ibn Ata  meninggalkan kelas pembelajaran  Hasan al-Basri selepas berselisih faham mengenai isu  Al-Manzilah bayna al-Manzilatayn  (akan diterangkan kemudian). Beliau dan pengikutnya termasuk  Amr ibn Ubayd  kemudiannya dilabelkan sebagai Muktazili/Mu'tazili. Golongan ini juga menggelar diri m